torsdag 17 januari 2008

Glasögon och bilvägar

Igår hade jag och Anna barnvakt ett par timmar så vi åkte in till stan. Jag kollade på glasögon, mina är ganska repiga och jag har inte trivts så bra med dem. I Sverige så tittade jag på ett par med tunn båge och extra tunna glas med UV-skydd, repskydd och sånt. De kostade 5000:- med allt det. Jag tänkte att det skulle kunna gå att hitta billigare här. Jag tittade på en massa olika bågar och hittade två par snygga som liknade de som jag hittade i Sverige. Jag frågade vad de skulle kosta. Han sa att de kostade 188 ringgit dvs 376:-. Ok, det var billigt sa jag, och vad kostar glasen? Ehh, jag förstår inte sa han. Efter ett tag kom jag fram till att 188 ringgit är alltså för både bågen OCH glasen!!! Och det var de dyrare bågarna, de som jag tittade på först och där jag hittade några fina kostade båge och glasögon 138 ringgit... Sjukt billigt. Synundersökning (med allmänt hälsotest!?) ingick förstås i priset. Jag köpte två glasögon och la till extra för att få riktigt bra glas i båda.

Anna ska köpa ett par också, och jag lär nog köpa ett par till innan vi åker hem.

En lite kul grej som vi lärde oss efter några månader här måste jag berätta. De flesta gator här börjar med "Jalan..." vilket betyder "gata" "Penang street" heter alltså "Jalan Pinang" på bahasa. När vi har kört på olika ställen så har vi sett en skylt som har pekat mot "Jalan Sehala" och då har vi förstått ungefär var vi har varit för den har vi vetat var den är. Men vi har tyckt att pilarna har pekat lite konstigt, det har känts som att de pekar åt lite olika håll. Men det har hjälpt oss att hitta lite bättre i alla fall. Tyckte vi.

Vi började misstänka att det där inte riktigt stämde efter ett tag. Innan jul var jag iväg till en turistattraktion och på en skylt såg jag "Sehala - One Way"...

1 kommentar:

Anonym sa...

Muhahah kalas