måndag 30 april 2007

Varför Malaysia och inte Thailand?

Många frågar oss varför just Malaysia. Tjaa...vi började med att titta på Thailand eftersom Anna har bott där och Jontes farsa fortfarande bor där, det skulle ju vara enkelt för Jonte att åka och hälsa på både mor och far då.
Problemet var att Thailand ändrade sina visumregler och gjorde det svårare att vara i Thailand en längre period. De tog bort möjligheten att åka på "Visatravels", nu går det bara att göra ett par sådana resor och sen så måste man ut ur landet i ett halvär eller något sådant. Nu ska det sägas att jag inte vet hur det i praktiken fungerar. Jag ser fortfarande svenskar som bygger hus därborta och flyttar dit och det skulle vara dumt om det inte går att få visum som sträcker sig längre än 90 dagar...
Förmodligen finns det något kryphål för att kunna stanna längre.

Hursomhelst så började jag titta på andra länder runtomkring för att se på deras visumlagar. Av någon anledning så har jag alltid tänkt att Malaysia låter trevligt och att jag skulle vilja åka dit. Malaysia har fortfarande möjlighet att göra visa-travels. (se här) Sen måste jag säga att Malaysia känns betydligt bättre än Thailand eftersom ALLA åker till Thailand nuförtiden. Det känns lite...svenskt att åka dit.
Malaysia är det inte alls lika många som pratar om.

När vi hade bestämt oss för Malaysia så började vi kolla på var i Malaysia vi skulle bo. Ganska snart så såg jag att vädret är bättre i västra Malaysia. Regnperioden faller in i en bättre period för oss. Inte lika kraftiga monsunregn heller. Östra Malaysia är mer muslimskt dessutom vilket gör att en del saker kan bli lite jobbigare, framförallt för Anna. Vi är ju dessutom kristna och vill ha friheten att gå till kristna kyrkor.

Nästa steg var att hitta rätt ställe på västra delen av Malaysia. Vi ville bo nära havet och på ett ställe som är ganska stort som har allt man kan behöva, condos, internet, m.m. Då pekar allt på en ö - Penang.
Om man vill ha "paradisstränder" så kan man åka båt i två timmar till Langkawi.

Sen kom ju frågan var på Penang vi skulle bo, men det har jag skrivit om i flera andra inlägg.

Inga kommentarer: